Jak wybrać wskaźniki sukcesu?
KPI’s czyli Key performance indicators to wskaźniki, które pokazują jak prowadzone działania e-mail marketingowe maja się do obranych celów biznesowych, podpowiadają czy działania w tym zakresie idą we właściwym kierunku i jak szybko zbliżają się do określonego wcześniej celu. Aby określić właściwe KPI, trzeba na swoje działania e-mail marketingowe spojrzeć w całościowym kontekście i zrozumieć w jaki sposób zachowanie subskrybentów łączy się z strategią i celami biznesowymi. Na początku określ cele, zwróć uwagę aby odpowiadały one regule SMART (Simple; proste, Measurable; mierzalne, Achievable; osiągalne, Relevant; istotne odpowiednie, Timely defineg; określone w czasie).
Przykładowe cele wraz z przyporządkowanymi KPI:
- wizerunkowy – liczba odwiedzin, OR
- zwiększenie zakupów – liczba konwersji z newslettera
- edukacja subskrybenta – kliknięcia w „czytaj więcej”
- promocja określonej grupy produktów – kliknięcia w określony tag linków, CTR
- zbudowanie lojalności – stały OR na wysokim poziomie, średni czas na stronie po przejściu z newslettera
- rozpowszechnienie oferty – kliknięcia na SWYN
- zdobycie leadów – ilość wypełnień formularza na stronie docelowej
Dobierając wskaźniki do celu pamiętaj: mają być one nieskomplikowane i proste w interpretacji. W mierzeniu KPI’s pomogą nam systemy do e-mail marketingu jednak najlepiej jest połączyć je z systemami do analizy np. Google Analytics. Każdy cel powinien mieć przypisana wartość liczbowa, a dzięki KPI na jej podstawie będzie można określić zwrot z inwestycji czyli ROI.