Reputacja – silny fundament dostarczalności

Reputacja, słowo często przytaczane w kontekście dostarczalności, według mnie jest to najistotniejszy czynnik wpływający na to czy nasza wiadomości zostanie dostarczona do skrzynki odbiorczej adresata czy nie. Budowanie reputacji można porównać do budowania marki, jest to ciężki długotrwały proces i podobnie jak w przypadku marki, również reputacje, można szybko zniszczyć przez nieodpowiednie praktyki. W tym artykule chciałbym przedstawić główne czynniki brane pod uwagę przez dostawców skrzynek pocztowych do wyznaczenia reputacji nadawcy.

Baza

Twoim subskrybenci muszą wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości, to już nie tylko dobra praktyka, ale według większości dostawców skrzynek pocztowych obowiązek. Kolejną metryką w przypadku bazy jest współczynnik odbić, który informuje bezpośrednio o jej jakości. Kiepska, stara, kupiona lub niepotwierdzona baza ma współczynnik odbić na nieporównywalnie wyższym poziomie niż baza zbierana regularnie przy wykorzystaniu potwierdzenia double optIn (permission marketing). Dodatkowo jeśli w bazie trafi się nam jakiś SPAM-Trap to jesteśmy ugotowani.

Kodowanie

Kodowanie to nie tylko poprawny kod HTML, ale również poprawne oznaczenia w nagłówku wiadomości (jak list unsubscribe), obecność wymaganych elementów w wiadomości (takich jak link wypisu czy stopki), wysyłanie wiadomości w wersji multipart (łącznie z wersją tekstową) czy też równowaga pomiędzy tekstem a obrazkami.

Reakcja

Stosunkowo niedawno reakcją braną pod uwagę przy mierzeniu reputacji była przede wszystkim ilość oznaczeń jako SPAM. Dzisiaj jest to wiele więcej metryk, brane pod uwagę jest również zaangażowanie subskrybentów, czyli między innymi otwieranie i klikanie w wiadomość.

Regularność

Nagle skoki w ilości wysyłanych wiadomości mogą zwrócić uwagę na twoja wiadomość. Również przeciążanie/bombardowanie twoich subskrybentów wiadomościami może doprowadzi do negatywnych reakcji (np. oznaczanie jako spam)

Czarne listy

obecność twojej domeny na czarnej liście może spowodować blokowanie wszystkich twoich wiadomości. Jeśli już znajdziesz się na czarnej liście skontaktuj się z jej administratorem, jeśli twoja baza była budowana zgodnie z dobrymi praktykami, zapewne usunie twoja domenę lub adres IP z listy. Oto najpopularniejsze czarne listy:

  • Return Path Reputation Blacklist
  • sbl.spamhouse.org
  • xbl.spamhouse.org
  • SpamCop
  • URIBL
  • SURBL

Pamiętaj reputacja może być złotym środkiem na dotarcie do skrzynki odbiorczej jednak reputacje trudno zdobyć a łatwo stracić tak samo jak jest np. z dobrą marką, prawem jazdy i motywacją do pracy…

Podobne artykuły:

 

Eryk Bochenski

Eryk Bochenski

Bloga prowadzę hobbystycznie stąd sporadyczność, nieregularności a czasami nawet niestaranność. Na blogu znajdziecie treści powiązane z e-mail marketingiem, szerzej online marketingiem a czasami nawet z offline marketingiem. Więcej można znaleźć nalinkedIn.

Masz pytania bądź sugestie? Proszę o kontakt.
Eryk Bochenski

Latest posts by Eryk Bochenski (see all)

üpüü

2 Comments

  1. Macie literówkę w tytule: „R-a-putacja”.

  2. Dziękuje za informacje, błąd został poprawiony.

Comments are closed.