Testy A/B – podstawy działania

Nie zawsze powinniśmy ufać naszej intuicji marketingowca, kanał online w przeciwieństwie do offline, daje okazję przetestować różne wariacje aby uzyskać informaci zwrotną na temat tego, czym odbiorcy są zainteresowani i która kreacja przynosi pożądany efekty – i warto to wykorzystać. Pomocnym narzędziem w tym zakresie są testy A/B. Co to jest test A/B – przybliżyłem już na „łamach” leksykonu. W ramach przypomnienia jest to wysyłka rożnych wariacji wiadomości do części bazy i na podstawie efektów, wysyłka najlepszej wersji do pozostałych rekordów. Obszary testów i indykatory sukcesu:

Temat

Temat przetestować jest najłatwiej, jednak stworzyć taki temat który zadziała równo na cała bazę to rzecz prawnie niemożliwa. Dlatego warto temat dopasować do segmentów jakie wyszczególniliśmy w bazie. Pamiętajmy również aby temat był odniesieniem do treści mailingu.

Tworząc temat warto zapoznać się z innymi artykułami na ten temat:

Jednak teoria to tylko teoria, a badania innych nie zawsze muszą się przekładać na nasza bazę, dlatego testy są niezbędne! Wybór lepszego tematu powinniśmy oprzeć na współczynniku otwarć

Content

Ten obszar podzieliłem na trzy punkty:

  • personalizacja – nie dotyczy to tylko testu opartego na używaniu danych personalnych w treści, ale również przyporządkowania treści do danego użytkownika. Czy wykorzystanie informacji o lokalizacji.
  • c2a – istotne może okazać się nie tylko rozmieszczenie elementów typu c2a ale również ich forma graficzna. Dodatkowo kreacje możemy przeanalizować dzięki narzędziom do mierzenia spostrzegania lub narzędzia w stylu http://fivesecondtest.com/ (Więcej: Masz 5 sekund… wiesz, jak je wykorzystać?).
  • Treść/Oprawa graficzna – czasami istotna jest sama forma komunikacji, masz więcej pomysłów na newsletter? Czemu ich nie przetestować?

Dla wszystkich wyżej wymienionych punktów wskaźnik sukcesu opiera się na kliknięciach sukcesu, odpowiednia ich analiza daje nam obraz zainteresowania i zaangażowania subskrybentów. Nie zapomnijmy o zapoznaniu się z mapą kliknięć.

Landing Page

Badanie stron docelowych daje nam zbadanie konwersji z mailingu. Co z tego że subskrybent otworzył naszego maila (odpowiedni temat), kliknął w pożądany przycisk c2a i trafił na stronę (odpowiedni content) jeśli nie dokona akcji zakupowej, nie pobierze treści które mu oferujemy lub po prostu nie doczyta informacji. Testy stron docelowych mogą być niezależne od mailingu.

Tutaj bania oprzyjmy bezpośrednio na ilości transakcji, na współczynniku odbić i na czasie jaki subskrybent spędza na stronie docelowej lub co ostatnio jest dosyć modne na web beaconach.

Czas

Równie istotny może okazać się czas wysyłki. W internecie znajdziemy wiele badan dotykających tego zagadnienia:

Jednak pamiętajmy ze każda baza subskrybentów jest inna, warto przeanalizować współczynnik otwarć i kliknięcia w odniesieniu do czasu (dzień tygodnia, godzina) to da nam obraz o aktywności naszych odbiorców. Niektóre narzędzia pozwalają na zaplanowaniu wysyłki w ten sposób aby dany użytkownik otrzymywał wiadomość w czasie jego największej aktywności.

Podsumowanie

Testowanie jest bardzo ważnym narzędziem marketingu, powinniśmy używać go aby lepiej zrozumieć to, co sprawia, że abonenci chce otrzymywać nasze newslettery. Za pomocą różnych testów mamy możliwość stale udoskonalać i dopasować komunikacje z subskrybentem. Dla marketingu, nie ma łatwiejszego sposobu, aby zobaczyć, jak grupa docelowa reaguje na różne pomysły niż poprzez e-mail wykorzystując właśnie testy A/B. Każdy przekaz marketingowy, który powinien przynajmniej mieć test tematu. Jest to łatwe do sprawdzenia i może dać dobry wgląd w to, co sprawia, że ​​abonenci otwierają nasze maila.

Eryk Bochenski

Eryk Bochenski

Bloga prowadzę hobbystycznie stąd sporadyczność, nieregularności a czasami nawet niestaranność. Na blogu znajdziecie treści powiązane z e-mail marketingiem, szerzej online marketingiem a czasami nawet z offline marketingiem. Więcej można znaleźć nalinkedIn.

Masz pytania bądź sugestie? Proszę o kontakt.
Eryk Bochenski

Latest posts by Eryk Bochenski (see all)

üpüü